(Ne)prekrúcanie školských paragrafov

Autor: Ivan Švajlen | 19.1.2020 o 20:56 | (upravené 20.1.2020 o 2:53) Karma článku: 2,23 | Prečítané:  642x

12 zaujímavých bodov o školských paragrafoch: vyhadzov počas plnenia si povinnej školskej dochádzky, bezplatné štúdium na ZŠ, SŠ; jedna celohodinová písomná práca len raz za deň a i. Dochádzka v. prospech.

Stále tvrdím, že školstvo sa nemôže zmeniť, ak sa nezmení myslenie ľudí o školstve na všetkých jeho úrovniach. Preto sa snažím vo svojich blogoch písať o témach, o ktorých sa mnoho nehovorí. V tomto kratšom blogu zhrniem niekoľko vypuklých problémov do niekoľkých bodov, s ktorými som sa počas svojej praxe stretol. Ja vždy stojím pri Vás, milí žiaci, rodičia, ale aj učitelia, zvlášť ak sa v školstve dejú neprávosti a nie je možné sa dopátrať pravdy. Lebo pravda je moje náboženstvo.

1. Žiaka, ktorý si plní 10-ročnú školskú dochádzku, nemožno zo školy vyhodiť. 10-ty rok si ju plníte na strednej škole, ani z 1. ročníka vás nemôžu vyhodiť. Možnosťou je len váš dobrovoľný prestup na inú školu.

2. Štúdium na štátnych základných a stredných školách je bezplatné. Poplatky navyše mimo platenia za stravu sú zo strany rodičov dobrovoľné, nie povinné. Škola ich od vás nemôže záväzne žiadať a v súvislosti s nezaplatením (napr. rodičovského príspevku) vás nemôže sankcionovať, taktiež sa napríklad "vyhrážať" študentom. Na lyžiarsky výcvik dostáva škola raz za kalendárny rok príspevok z Ministerstva školstva vo výške 150 eur na žiaka, taktiež by mal byť zadarmo, 1 x počas II. stupňa na ZŠ a 1 x počas strednej školy.

3. Ak dobrovoľne platíte rodičovský príspevok, máte tak nárok na podrobnú správu, ako a kde boli finančné prostriedky použité aj s podrobným vyúčtovaním.

4. Každý žiak ZŠ, SŠ má nárok na rovnoprávnosť prístupu k výchove a vzdelávaniu so zohľadnením výchovno-vzdelávacích potrieb jednotlivca a jeho spoluzodpovednosti za svoje vzdelávanie. Akákoľvek diskriminácia je protizákonná (tzv. "sedenie na niekom", nezáujem o žiakov s individuálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami).

5. Štátne vzdelávacie programy (ŠVP) vymedzujú povinný obsah výchovy a vzdelávania v školách. Na základe nich si každá škola vypracúva Školský vzdelávací program (ŠkVP). ŠkVP má byť v plnom znení zverejnený na webe školy. Tam si, vážení rodičia a žiaci, viete pozrieť, čo vás v ktorom ročníku čaká, viete sa pozrieť na vnútorný systém kontroly a hodnotenia žiakov a i.

6. Jednotlivé druhy písomných skúšok rozvrhne učiteľ rovnomerne na celý školský rok, aby sa nadmerne nehromadili v určitých obdobiach. Termín písomnej práce, ktorá trvá viac ako 25 minút, učiteľ konzultuje s triednym učiteľom, ktorý koordinuje plán skúšania. V jednom dni môžu žiaci písať len jednu skúšku uvedeného charakteru. Nemôžete písať celohodinové testy alebo písomky z 3 predmetov naraz v jeden deň! PLATÍ ROVNAKO PRE ZŠ A SŠ.

7. Pri hodnotení a klasifikácii prospechu sa stupeň prospechu sa neurčuje na základe priemeru známok získaných v danom klasifikačnom období, prihliada sa k dôležitosti a váhe jednotlivých známok. S váhou jednotlivých druhov kontroly vedomostí musíte byť oboznámení na začiatku školského roka. Taktiež musí byť uvedený v ŠkVP.

Krátke vysvetlenie: napríklad ústna odpoveď môže mať váhu 1, test na celú hodinu môže mať váhu 2. POZOR! PLATÍ LEN PRE STREDNÉ ŠKOLY! Zdroj: Metodický pokyn č. 21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl

Pre ZÁKLADNÉ ŠKOLY váženie známok NEPLATÍ! Zdroj: Metodický pokyn č. 22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy

8. Je v rozpore so školskou legislatívou, AMORÁLNE a NEETICKĚ podmieňovať dochádzku žiaka s jeho výsledným hodnotením a klasifikáciou prospechu. Žiak nechodieval na hodiny, tak automaticky ho hodnotím horšou známkou na konci klasifikačného obdobia.

9. Je v rozpore so školskou legislatívou udeľovať znížené známky zo správania za neospravedlnené hodiny. Metodický pokyn takýto výmysel škôl nepozná! 

10. Ak si plníte 10-ty rok povinnej školskej dochádzky spravidla na strednej škole - A TO ASI VIE LEN MÁLOKTO - nemožno udeliť žiakovi opatrenie vo výchove podmienečné vylúčenie len vtedy, ak skončil plnenie povinnej školskej dochádzky, teda až od 2. ročníka SŠ.

11. Je v rozpore s Metodickým pokynom pre SŠ spájať neospravedlnené hodiny s výchovnými opatreniami. 

 12. Metodický pokyn na hodnotenie žiakov strednej školy neumožňuje vymyslené BODOVÉ HODNOTENIE,v ktorom žiak na konci klasifikačného obdobia získa určitý počet bodov, ktorý sa premietne do percentuálnej tabuľky, z ktorej vzíde výsledná známka. 

Volám sa Ivan Švajlen, som kandidátom do NRSR vo voľbách 2020 za Demokratickú stranu pod číslom 53. Školstvo je moja vášeň, a preto píšem články o tom, čo ste možno o školstve nevedeli. Našu stranu môžete podporiť lajkom TU a na Instagrame TU

Rovnosť šancí v školstve 

Ak sa vám text páčil, podporte ho zvýšením karmy pod blogom, zvýšite tak jeho čítanosť.  

Ďakujem.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Hodnoty a profesionalita. Ako sa vo voľbách rozhodujú osobnosti? (anketa)

Osobnosti odpovedajú, na základe čoho sa pri voľbách rozhodujú.

Čižnár priznal oslavu Ficových menín v Nitre s Bödörovcami

Vplyv Bödörovcov v polícii opísal bývalý viceprezident Málik.


Už ste čítali?